مصارف صنعتی زعفران چیست؟ (خاص ترین استفاده های زعفران در صنایع)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. عمومی
  4. مصارف صنعتی زعفران چیست؟ (خاص ترین استفاده های زعفران در صنایع)

مصارف صنعتی زعفران چیست؟ (خاص ترین استفاده های زعفران در صنایع)

مصارف صنعتی زعفران چیست؟ (خاص ترین استفاده های زعفران در صنایع)

درست است که استفاده از زعفران تحت عنوان لوکس ترین ادویه جهان، بر سایر قابلیت های آن ارجحیت دارد. به اندازه ای که بخش اعظم حسن شهرت طلای سرخ برگرفته از مصرف غذایی آن است.

ولی با این حال، در این مقاله اشاره ‌ای خواهیم داشت به سایر استفاده های خاص زعفران در صنعت که کمتر درباره آن صحبت شده است. در ادامه با زعفرانت همراه باشید.

حتماً بخوانید: سه کاربرد زعفران در جهان (آشنایی با مهم ترین مصارف زعفران)

 

اگر رنگ و عطر و طعم زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده‌ اید، پیشنهاد می‌ کنیم با خرید زعفران از زعفرانت، تجربه متفاوتی از دنیای با شکوه و مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.


فهرست اصلی ترین مصارف صنعتی زعفران به شرح زیر است:

  

۱ - صنایع آرایشی بهداشتی مراقبتی

زعفران به عنوان یک ماده ارزشمند طبیعی با خواص دارویی متنوع، در صنعت آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبتی مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال:
از زعفران به عنوان یک عامل جذب کننده طبیعی اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود.
از زعفران به ‌عنوان عطر و رایحه در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می ‌شود.
از زعفران به عنوان جزئی از ترکیبات در ماسک‌ های زیبایی، کرم ‌ها، و... استفاده می شود.

استفاده از زعفران در صنایع آرایشی بهداشتی مراقبتی
خط تولید رژ لب

 

۲ - صنایع عطر سازی

زعفران به عنوان ماده اولیه در صنعت عطر سازی استفاده می شود. رایحه خاص و منحصر به فرد زعفران می تواند به ترکیبات عطر، عمق و پیچیدگی بیفزاید.

در روم و یونان باستان، زعفران به صورت گسترده‌ در حمام‌ ها و مکان‌ های ‌ویژه مثل کاخ‌ ها برای خوشبو کردن استفاده می شده.

همچنین اسانس خاص و منحصر به فرد زعفران به‌ عنوان ترکیب عطری در تولید عودها، عطرها، ادکلن ‌ها، صابون ‌ها، لوسیون‌ ها و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

اموزه هم زعفران راه خود را به دنیای مد نیز باز کرده و عطرها و اسانس های زعفران در بازار موجود است. گویا طبیعت این عطر که بر اساس عصاره طبیعی زعفران ساخته شده است بسیار هم مورد توجه علاقه‌ مندان قرار گرفته است.

استفاده از زعفران در صنایع عطر سازی
خط تولید عطر و ادکلن


۳ - صنایع نساجی

مواد رنگی موجود در زعفران (مانند کروسین) می ‌توانند در رنگ‌ دادن به الیاف مورد استفاده در تولید پارچه ‌ها و نخ ‌ها کمک کنند.

در طول تاریخ زعفران به عنوان رنگدانه ای طبیعی و پر جنب و جوش، در صنعت نساجی و منسوجات (رنگ آمیزی ابریشم، نخ، و...) استفاده می شده است.

ولی در حال حاضر، به دلیل قیمت بالا معمولاً در فرآیندهای بزرگ رنگرزی تجاری، کمتر از قبل استفاده می شود.

استفاده از زعفران در صنایع نساجی
خط تولید و رنگرزی نخ و الیاف


۴ - صنایع فرهنگی و هنری

در دنیای رنگ ‌ها وقتی رنگی را نتوان دقیقاً نامگذاری کرد، نام منبع را بر روی آن می ‌گذارند! پس جای تعجب نیست که رنگی به نام «رنگ زعفرانی» داشته باشیم.

این رنگ می ‌تواند تعمیم ‌های مختلفی از گل بنفش زعفران؛ رنگ قرمز تیره‌ زعفرانِ خشک؛ تا طیف وسیع زعفران حل شده زرد رنگ را در بر گیرد.

رنگ حاصل‌ شده از زعفران، توسط هنرمندان در خوشنویسی و نگارگری (ساخت مُرکّبی خوشرنگ و خوشبو، و...) مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد. به نحوی که اغلب اساتید موافق استفاده از زعفران در نسخه ‌های خطی (از جمله تذهیب صفحات اول قرآن، و...) بوده و دلایلی نظیر قداست، طیف رنگی وسیع، عدم نیاز به چسب و مواد قندی برای فرو رفتن به بطن کاغذ و بوی خوش را، ذکر می ‌کرده ‌اند.

همچنین زعفران در مناطق خاصی از اهمیت فرهنگی و هنری برخوردار است که منجر به استفاده از آن در صنایع دستی و هنرهای سنتی شده است.

تارهای زعفران یا پودر زعفران گاهی در صنایع و هنرهای سنتی گنجانده می شود. در برخی از فرهنگ ها، زعفران ممکن است در ساخت اقلام تزئینی، مانند جواهرات و نقاشی استفاده شود.

این بهره گیری ها و مصارف هنری، اغلب منعکس کننده میراث فرهنگی و زیبایی شناسی مرتبط با مناطق تولید زعفران است و معمولاً در مناطقی یافت می شوند که زعفران اهمیت فرهنگی دارد.

استفاده از زعفران در صنایع فرهنگی و هنری
خطاطی با مرکب زعفرانی


برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا