طبع زعفران چیست؟ زعفران گرم است یا سرد؟

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. سلامتی
  4. طبع زعفران چیست؟ زعفران گرم است یا سرد؟

طبع زعفران چیست؟ زعفران گرم است یا سرد؟

طبع زعفران چیست؟ زعفران گرم است یا سرد؟

زعفران چه طبعی دارد؟ زعفران گرم است یا سرد؟ مزاج زعفران چیست؟ زعفران سرد است یا گرم؟ زعفران طبع گرم دارد یا سرد؟ طبع زعفران چیست؟ طبع زعفران گرم است یا سرد؟

اگر این سؤال ها برای شما هم پیش آمده، جالب است بدانید در نگاه کلی، طبع زعفران از نظر طب سنتی «گرم و خشک» است.

ولی به ‌صورت دقیق‌تر، طبع زعفران در طب سنتی ایرانی «از نظر گرمی در درجه دوم» و «از نظر خشکی در درجه اول» جای دارد.

 

اگر تا الان رنگ و عطر و طعم زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده ‌اید، پیشنهاد می ‌کنیم با خرید زعفران از زعفرانت تجربه کم نظیری از دنیای مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.


 

طبع ریشه زعفران و سایر مدل ها

با توجه به اینکه زعفران بیش از یک نوع است و همچنین اجزاء مختلفی دارد، ممکن است این سؤال برای بعضی از افراد پیش بیاید که آیا «طبع هر مدل از زعفران» متفاوت است؟

پاسخ، ساده و کوتاه است. خیر! طبع ریشه زعفران و سایر مدل های مختلف زعفران (منجمله: زعفران دسته، زعفران سرگل، و...) کاملاً یکسان است و هیچ تفاوتی با همدیگر ندارد.

حتی تفاوت در روش استفاده هم، در مزاج زعفران تغییری ایجاد نمی کنند. بعبارتی اگر زعفران به صورت دم کرده یا به هر شکل دیگری استفاده گردد، طبعی ثابت و یکسان خواهد داشت.

طبع ریشه زعفران
ریشه زعفران

 

در ادامه این مقاله، سعی داریم مروری اجمالی درباره «طبع زعفران» و موضوعات وابسته به آن داشته باشیم. با زعفرانت همراه باشید.

 

خواص طبع گرم

گیاهان دارویی و مواد غذایی و خوراکی هایی که دارای طبعی گرم هستند، معمولاً یک سری خواص عمومی مشترک دارند که در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

·      تقویت کننده قوای جنسی

·      کاهش دهنده وزن

·      افزایش دهنده شادی (ضد افسردگی)

·      افزایش دهنده احتمال جنسیت پسر (قبل از بارداری برای پسر دار شدن)

·      و...

 

آشنایی مختصر با انواع طبع ها

بر اساس قوانین طب سنتی ایرانی، به صورت کلی طبع همه خوراکی‌ ها و گیاهان دارویی و مواد معدنی در چهار رکن مجزا تقسیم بندی می‌ شود. همچنن علاوه بر این، طبع هر عنصر به چهار درجه مختلف تقسیم بندی می شود که همگی در ادامه ذکر شده است.

·      طبع گرم (درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، درجه چهارم)

·      طبع سرد (درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، درجه چهارم)

·      طبع معتدل (درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، درجه چهارم)

·      طبع خشک (درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، درجه چهارم)

·      طبع تر (درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، درجه چهارم)

انواع طبع در طب سنتی ایرانی
انواع طبایع در طب سنتی ایرانی

 

نقش هر درجه از طبع

در منابع طب سنتی ایرانی درجه بندی طبع عناصر، نشان دهنده نوع نقش‌ آفرینی و کاربرد آن عنصر است.

·      درجه اول: جنبه غذایی و خوراکی

·      درجه دوم: جنبه دارویی و درمانی

·      درجه سوم: جنبه بیماری زایی

·      درجه چهارم: جنبه سمی

نکته مهم: به نظر می رسد استفاده از زعفران به مقدار مجاز می تواند برای انسان جنبه غذایی، خوراکی، دارویی و درمانی داشته باشد.

 

چرا دانستن طبع مواد غذایی مهم است؟

همه می دانیم که سلامت جسمانی ما تا حد زیادی به غذاها و خوراکی هایی که در طول روز استفاده می کنیم بستگی دارد. بنابراین خیلی مهم است که هر فرد در طول شبانه روز از چه مواد غذایی و با چه کیفیتی استفاده می کند.

علاوه بر این، از نظر طب سنتی ایرانی هم، علت بروز عارضه های مختلف (منجمله: تحلیل انرژی، و...) ارتباط مستقیم با مصرف غذاها و خوراکی های نامناسب و ناسازگار با مزاج هر فرد دارد.

هرم غذایی ایرانی
هرم غذایی

 

چرا دانستن طبع گیاهان دارویی مهم است؟

در طب سنتی ایرانی، قبل از شروع مراحل درمان ابتدا نیاز است که مزاج فرد مشخص شود. سپس با توجه به مزاج هر فرد، از گیاهان دارویی مناسب همان فرد استفاده شده تا نتیجه درمانی دلخواه حاصل گردد. بنابراین شناخت این موضوع که «طبع زعفران چیست» برای افراد با مزاج های متفاوت اهمیت دارد.

علاوه بر این، شناخت طبع زعفران می تواند به افرادی که صرفاً قصد بهره مندی از خواص گیاهان دارویی و خوراکی ها (مثل زعفران) را دارند کمک کند تا در میزان مصرف، حد مجاز را رعایت کنند.

طبع زعفران و سایر گیاهان دارویی
گیاهان دارویی و ادویه جات

 

هشدار!

تمام اطلاعات ذکر شده در این مقاله، به منزله ارائه روشی برای درمان خودسرانه بیماری خاص یا جایگزینی فوائد زعفران با دستورات پزشکی و روانپزشکی نیست. پس نیاز است که حتماً تمامی درمان ‌های تخصصی (حتی با زعفران) زیر نظر پزشک انجام گیرند.

 

برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.


به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا