پرچم زرد زعفران چیست؟ (خواص پرچم زعفران + مضرات پرچم زعفران)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. معرفی
  4. پرچم زرد زعفران چیست؟ (خواص پرچم زعفران + مضرات پرچم زعفران)

پرچم زرد زعفران چیست؟ (خواص پرچم زعفران + مضرات پرچم زعفران)

پرچم زرد زعفران چیست؟ (خواص پرچم زعفران + مضرات پرچم زعفران)

در میان گلبرگ های بنفش زعفران، علاوه بر رشته های قرمز، «سه رشته زرد رنگ» هم قرار دارد که به آن ها پرچم زعفران گفته می شود.

هر رشته زرد رنگ که قسمت نر در ساختار گل محسوب شده، از داخل تخمدان مادگی بيرون آمده و از سه بخش به نام های «ساقه پرچم» و «کیسه گرده» و «دانه گرده» تشکیل شده است.

حتماً بخوانید: چند نوع زعفران داریم؟ معرفی انواع زعفران در ایران + تفاوت ها

 

اگر تا الان رنگ و عطر و طعم زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده ‌اید، پیشنهاد می ‌کنیم با خرید زعفران از زعفرانت تجربه کم نظیری از دنیای مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.

 

نام های پرچم زعفران

این بخش از گل، با چه نام های دیگری شناخته می شود؟

·      پرچم زعفران

·      زرده زعفران

·      پرچم زرد زعفران

·      زردیک زعفران

·      رشته زرد زعفران

·      زردی زعفران

·      پرچم گل زعفران

·      زردک زعفران

·      به انگلیسی Stamens - male organs

حتماً بخوانید: گل زعفران چیست؟


خواص پرچم زعفران

احتمالاً این سؤال ها در ذهن شما هم پیش آمده باشند که: پرچم زعفران چه خاصیتی دارد؟ پرچم زرد زعفران چه خواصی دارد؟ پرچم زعفران برای چی خوبه؟

اگر بخواهیم خواص پرچم گل زعفران را به طور واقع بینانه و منصفانه بررسی کنیم، بدیهی است که این بخش فاقد ترکیبات مؤثره موجود در رشته های قرمز رنگ زعفران است. بعبارتی قسمت هایی مثل پرچم زعفران، دارای اثرات غذایی و دارویی معادل با رشته های قرمز رنگ زعفران نیستند. در واقع پرچم زرد زعفران، فقط به دلیل اینکه جزئی از گل بوده و در کنار رشته های قرمز رنگ قرار دارد، عطر و بوی اصلی زعفران را می دهد! با این حال باز هم اغلب مورد استفاده قرار نگرفته و متأسفانه دور ریخته می شود.

به همین دلیل حتی در منابع معتبر پزشکی هم، خواص پرچم زعفران مورد بررسی جامع قرار نگرفته و مطلب خاصی در این رابطه گزارش نشده است.

حتماً بخوانید: خواص زعفران چیست؟

خواص پرچم زعفران
جداسازی کلاله و پرچم از داخل گل 


مضرات پرچم زعفران

پرچم زعفران یکی از اندام های جانبی گل محسوب شده و موارد استفاده زیادی در بین عموم ندارد و خیلی شناخته شده نیست.

بنابراین طبیعی است که حتی در مجامع علوم پزشکی هم آنچنان مورد توجه قرار نگرفته و با جدیت بررسی نشده است. به همین دلیل مضرات پرچم زعفران به طور دقیق مشخص نیست.

حتماً بخوانید: عوارض زعفران چیست؟ (مضرات زعفران)


در ادامه مقاله، مروری مختصر بر موضوعات مرتبط با پرچم زعفران خواهیم داشت. با زعفرانت همراه باشید.

 

موارد مصرف پرچم زرد زعفران (کاربردهای بالقوه)

گل زرد زعفران به چه دردی میخوره؟

پرچم زعفران به چه درد میخوره؟

همانطور که همه ما می دانیم، رشته های قرمز رنگ، اصلی ترین و مهم ترین اندام مورد استفاده گیاه زعفران هستند که خاصیت های غذایی و دارویی بسیاری هم دارند. بخاطر همین طبیعی است که این بخش، از لحاظ اقتصادی ارزشمند تر از سایر بخش های گل باشد.

در نتیجه بخش های مختلف گل از قبیل پرچم زرد زعفران، با اینکه به اندازه بسیار زیادی هم تولید می شوند، اما جزو قسمت هایی هستند که به نوعی می شود گفت خیلی قابل استفاده نیست و «به دلیل عدم کاربردهای خاص» قیمت پایینی داشته و متأسفانه اغلب بعنوان زباله دور ریخته می شوند.

به همین منظور، منطقی به نظر می رسد که قسمت هایی مثل پرچم زرد زعفران، حداقل در آینده ای نزدیک به عنوان منبع مناسبی برای اهداف مختلف زیر، مورد استفاده قرار بگیرند:

·      در صنایع غذایی

·      در صنایع دارویی

·      در صنایع خوراک دام

·      در صنایع زنبورداری و عسل

·      در صنایع پوست مو زیبایی

·      در صنایع هنری و رنگرزی

موارد مصرف پرچم زرد زعفران
انواع کاربردهای پرچم زرد زعفران


۱ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع غذایی

به دلیل اینکه پرچم زعفران در داخل گل (در تماس با کلاله ها و گلبرگ ها) بوده و جدا شده، طبیعتاً مقداری از عطر و بوی رشته های قرمز زعفران را، با خود به همراه دارد.

بنابراین استفاده از پودر پرچم زعفران برای عطر و طعم و رنگ دادن به أنواع خوراکی ها (خورشت، سوپ، بستنی، شیرینی، مربا، نوشیدنی، نان، و...) ممکن و مفید به نظر می آید.

 

۲ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع دارویی

تا الان هنوز آزمایش علمی معناداری بر روی اندام های گل (مثل پرچم زرد زعفران) انجام نشده. بنابراین «نوع اثر» و «مقدار اثر» و «ترکیبات پرچم زعفران» هم به طور دقیق، مشخص نشده است. ولی این به معنای بی اثر بودن آن نیست.

 

۳ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع خوراک دام

اندام های مختلف گل (پرچم زعفران، گلبرگ، ساقه، و...) می توانند پس از جداسازی کلاله و قبل از اینکه فاسد شوند، سریعاً به صورت استاندارد خشک شده و حداقل به عنوان یک طعم دهنده و مکمل غذایی سالم و ارزان قیمت، به خوراک اصلی دام اضافه شوند.

 

۴ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع زنبورداری و عسل

گرده هایی که ساختار گل برای گرده افشانی استفاده کرده تا زنبور عسل از آن ها برای تغذیه استفاده کند، در بخش پرچم زرد زعفران جمع شده اند.

بنابراین در فصل زمستان که معمولاً گل وجود ندارد، می توان از گرده زعفران برای تغذیه زنبورهای عسل استفاده کرد.

 

۵ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع پوست مو زیبایی

به نظر می رسد این امکان وجود دارد در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی مراقبتی، از پرچم زعفران برای تولید محصولات مختلف (ماسک صورت، کرم، شامپو، صابون، رنگ مو، و...) استفاده کرد.

 

۶ - استفاده از پرچم زعفران در صنایع هنری و رنگرزی

اصلی ترین و مهم ترین ویژگی پرچم زعفران، رنگ زرد آن است. بنابراین دور از انتظار نیست بشود در صنایع مرتبط با رنگ (رنگ آمیزی نخ، رنگ آمیزی صنایع دستی، رنگ آمیزی نقاشی، و...) از آن استفاده کرد.

 

نحوه تهیه پرچم زعفران

در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی از کاربردهای بالقوه پرچم زعفران و قیمت بسیار پایین آن، تقاضای معناداری در بازار وجود نداشته و به صورت گسترده خرید و فروش نمی شود.

بنابراین با اینکه پرچم زعفران هر سال به اندازه چندین تن تولید می شود؛ ولی اغلب کشاورزان زعفرانکار در فصل برداشت زعفران، این قسمت را نادیده گرفته و به عنوان زباله دور می ریزند.

به همین دلیل پیدا کردن پرچم زرد زعفران (خشک شده) در فصول زمستان و بهار و تابستان، آسان نبوده و فقط در بعضی از مناطق استان خراسان قابل تهیه است.

نحوه تهیه پرچم زعفران
پرچم زعفران خشک شده

 

هشدار

·      تأکید می شود در صورت تمایل به مصرف هر کدام از اندام های گل و فرآورده های زعفرانی در دوران بارداری و شیردهی، قبلاً با پزشک متخصص مشورت کنید.

·      استفاده خوراکی از بخش های مختلف گل منجمله پرچم زرد زعفران، می تواند «به هر شکل» و «در هر فرآورده ای» باشد. در نتیجه این موضوع در منع مصرف زعفران در دوران بارداری و شیردهی، تفاوتی ایجاد نمی کند.

·      در صورتیکه نسبت به گرده گل ها حساسیت دارید، از مصرف اندام های گل بخصوص پرچم زرد زعفران اجتناب کنید.

·      تمام اطلاعات ذکر شده در این مقاله، به منزله ارائه روشی برای درمان خودسرانه بیماری خاص یا جایگزینی فوائد زعفران با دستورات پزشکی و روانپزشکی نیست. پس نیاز است که حتماً تمامی درمان ‌های تخصصی (حتی با زعفران) زیر نظر پزشک انجام گیرند.

 

برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.


به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا