مصلح زعفران چیست؟ (پادزهر زعفران، مخالف زعفران)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. سلامتی
  4. مصلح زعفران چیست؟ (پادزهر زعفران، مخالف زعفران)

مصلح زعفران چیست؟ (پادزهر زعفران، مخالف زعفران)

مصلح زعفران چیست؟ (پادزهر زعفران، مخالف زعفران)

شاید بهتر باشد در قدم اول به طور کلی خیلی سریع و کوتاه بدانیم اصلاً مصلح چیست!
در طب سنتی ایرانی «مصلح» در واقع ماده غذایی یا دارویی است که طبع را اصلاح می کند. به عبارتی مصلح یعنی کاهش دهنده اثر یا برطرف کننده ضرر.

بنابراین به طور کلی می شود خوراکی هایی را که «طبیعتی مخالف با طبیعت زعفران» دارند را به عنوان مصلح زعفران استفاده کرد.

به همین جهت در ادامه، چند مورد از بهترین خوراکی هایی که می توانند به دفع زعفران از بدن کمک کرده و بعبارتی اثرات مصرف بیش از اندازه زعفران را کاهش داده یا از بین ببرند، معرفی کرده ایم.

حتماً بخوانید: طبع زعفران چیست؟ گرم یا سرد؟

 

اگر تا الان رنگ و عطر و طعم زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده ‌اید، پیشنهاد می ‌کنیم با خرید زعفران از زعفرانت تجربه کم نظیری از دنیای مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.

 

انواع مصلح زعفران

چنانچه بخواهیم از دیدگاه طب سنتی ایرانی، به صورت عمومی چند مصلح (سرد و تر) برای زعفران معرفی کنیم، موارد زیر می توانند مناسب باشند.

·      لیمو

·      سکنجبین

·      زرشک

·      انیسون (بادیان رومی)

·      و...

انواع مصلح زعفران
چند نمونه از مصلح های زعفران

 

در ادامه مطلب، تلاش می کنیم در رابطه با موضوعات کلی پیرامون «مصلح زعفران» مروری کوتاه و مفید داشته باشیم. با زعفرانت همراه باشید.

 

تنها ویژگی مصلح زعفران چیست؟

همه افراد بخصوص افرادی که دارای مزاج گرم هستند بهتر است برای متعادل کردن گرمی و خشکی زعفران، به صورت همزمان یا بعد از مصرف زعفران یا خوراکی های حاوی زعفران، از مواد غذایی و خوراکی ‌های برعکس (سرد و تر) استفاده کنند.

در واقع «طبیعت مصلح زعفران» باید متضاد با «طبیعت زعفران» باشد تا بتواند اثرات زعفران را کمرنگ کرده یا از بین ببرد.

یا بعبارتی برای مواد خوراکی با طبیعت سرد، زعفران به عنوان مصلح استفاده می شود. و برعکس.

تنها ویژگی مصلح زعفران چیست
متعادل کردن مزاج با استفاده از مصلح

 

استفاده از مصلح زعفران ضروری است؟

بدیهی است آگاهی از طبیعت و مصلح زعفران (یا به اصطلاح پادزهر زعفران) می‌ تواند برای تعادل در مزاج بدن مصرف کننده، کمک کننده باشد.

ولی چون زعفران جزو آن دسته از گیاهان دارویی است که معمولاً به مقدار کمی استفاده می شود، آنچنان نیازی نیست که همیشه حتماً با مصلح استفاده شود.

فرض کنید به طور کلی فردی عادت دارد اغلب اوقات مقداری زعفران به چای خود اضافه کند. در این مواقع بهتر است به عنوان مصلح، گاهی یک برش کوچک لیمو هم داخل چای بیندازد.

یا مثلاً فرض کنید فردی عادت دارد اغلب اوقات مقداری زعفران به غذای خود اضافه کند. در این مواقع بهتر است به عنوان مصلح، رطوبت غذا را به شیوه های مختلف مقداری افزایش دهد.

 

علت و زمان استفاده از مصلح

درست است که زعفران، دارای خواص فراوانی برای سلامتی است. ولی بهتر است که در میزان مصرف هیچ چیز (بخصوص گیاهان دارویی) زیاده روی نشود.

چون مصرف بیش از حد ادویه جات و گیاهان دارویی منجمله زعفران، می تواند باعث بروز علائم و عوارض مختلف (منجمله: سرگیجه، حالت تهوع، و...) شده و به سلامتی ما آسیب رسانده و حتی گاهی وقت ها خطرآفرین می باشد.

ولی در صورت استفاده از مصلح زعفران، می توانیم تا حدودی نگرانی ناشی از اثرات مصرف بیش از اندازه آن را کاهش دهیم.

به همین منظور جالب است بدانید که برای هر ماده خوراکی (گیاهان دارویی، مواد غذایی، و...) یک مصلح وجود دارد که می تواند اثرات منفی و مخرب آن (بعضاً ناشی شده از میزان مصرف زیاد) را کاهش دهد یا به طور کامل از بین ببرد.

بنابراین در صورت «استفاده مداوم» یا «استفاده بیش از حد» هر چیزی مثل زعفران، بهتر است که از مصلح آن هم استفاده کنید که به اینصورت تا حدودی تعادل مزاج حفظ شود.

علت و زمان استفاده از مصلح
خودداری از استفاده زیاد و افراطی

 

راهنمای انتخاب مصلح

از نظر طب سنتی ایرانی، مواد غذایی و گیاهان دارویی مختلف یک مصلح ثابت و بخصوص ندارند. به همین منظور، انتخاب مصلح در شرایط مختلف برای افراد مختلف، متفاوت است.

بعبارتی بهتر است نسخه یکسانی برای «افراد مختلف» و «شرایط مختلف» صادر نشود!
یعنی در واقع خیلی صحیح نیست که بگوییم همه افراد در هر شرایطی همیشه می توانند مثلاً از انیسون بعنوان مصلح زعفران استفاده کنند.

در نتیجه برای انتخاب بهترین مصلح، لازم است بدانیم مثلاً:

·      فرد به چه منظوری از [زعفران یا هر گیاه دیگری] استفاده می کند؟

·      فرد به چه مقداری از [زعفران یا هر گیاه دیگری] در شبانه روز استفاده می کند؟

·      مزاج فرد چیست؟

·      و...

دانستن این پاسخ ها، به ما کمک می کند تا بهترین مصلح را برای هر فرد مصرف کننده انتخاب کنیم.

راهنمای انتخاب مصلح
انتخاب کردن بهترین مصلح برای هر فرد و هر خوراکی

 

هشدارها

·      مصرف زیاد هر ماده خوراکی (حتی در صورت استفاده با مصلح آن) می تواند آسیب زننده و خطر آفرین باشد.

·      در صورت مصرف زیاد زعفران یا بروز علائم غیرعادی پس از استفاده زعفران یا استفاده از زعفران در شرایط ممنوعه (دوران بارداری، دوران شیردهی، بیماری های خاص، و...) سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

·      تمام اطلاعات ذکر شده در این مقاله، به منزله ارائه روشی برای درمان خودسرانه بیماری خاص یا جایگزینی فوائد زعفران با دستورات پزشکی و روانپزشکی نیست. پس نیاز است که حتماً تمامی درمان ‌های تخصصی (حتی با زعفران) زیر نظر پزشک انجام گیرند.

 

برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.


به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا