مصارف غذایی زعفران چیست؟ (کاربرد زعفران در آشپزی)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. آشپزی
  4. مصارف غذایی زعفران چیست؟ (کاربرد زعفران در آشپزی)

مصارف غذایی زعفران چیست؟ (کاربرد زعفران در آشپزی)

مصارف غذایی زعفران چیست؟ (کاربرد زعفران در آشپزی)

در این مقاله، سعی می کنیم به طور اجمالی فقط بر روی انواع کاربرد زعفران در آشپزی (منجمله: غذا، شیرینی پزی، و...) تمرکز کنیم. در ادامه با زعفرانت همراه باشید.

حتماً بخوانید: سه کاربرد زعفران در جهان (آشنایی با مهم ترین مصارف زعفران)


اگر تا الان از زعفران خوش عطر و طعم و رنگ استفاده نکرده‌ اید، توصیه می‌ کنیم با خرید زعفران از زعفرانت، تجربه متفاوتی از دنیای باشکوه و مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.

 

فهرست مهم ترین مصارف غذایی زعفران

در دنیای امروزی از زعفران اغلب به عنوان ادویه و چاشنی‌ برای رنگ و عطر و طعم دادن به غذاها استفاده می‌ شود. طیف گسترده غذاهایی که با زعفران ترکیب می ‌شوند به شرح زیر است:

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع غذاهای اصیل ایرانی (پلو، ته دیگ، خورشت، گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت گوسفند، گوشت مرغ، کباب ها، سوپ، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع غذاهای دریایی (ماهی، صدف، میگو، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع غذاهای اروپایی (پائلا، ریسوتوی میلانزا، ریزوتو، و...)

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع فرآورده های آردی منجمله نان، کیک، کلوچه، کلمپه، بیسکوییت، ویفر، شیرینی (مسقطی، حلوا، قطاب، نان برنجی، کاپ کیک، رنگینک، نان سوئدی، کیک سوئدی، کیک انگلیسی، شیرینی‌ شیری، شیرینی هاکه ای، و...)


·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع غذاهای سبک و دسرها (شله زرد، فرنی، ژله، حلوای مجلسی، پاناکوتا، پودینگ، و...)

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع نوشیدنی های گرم (چای، دمنوش، قهوه، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع نوشیدنی های سرد (شربت، نوشابه، اسموتی‌، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع نوشیدنی های الکلی (لیکور، کوکتل‌، و...)

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع فرآورده های شیرین کننده (عسل، قند، نبات، شکرپنیر، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع آجیل (تخمه ها، مغزها، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع تنقلات (گز، سوهان، پشمک، آدامس، و...)

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع فرآورده های لبنی (شیر، کره، پنیر، ماست، خامه، بستنی، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع سس و ماریناد (سس خامه، سس ماست، سس کره ای، کاستارد، و...)

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع فرآورده های چرب (روغن سرخ کردنی، مارگارین، و...)

 

·      عطر و طعم و رنگ دادن به انواع مربا

 

·      تزئین کردن انواع مواد غذایی و خوراکی


یکی از کاربردها و مصارف غذایی زعفران
چلو جوجه کباب زعفرانی

 

مهم ترین علت محبوبیت زعفران

زعفران پتانسیل ها و قابلیت های متنوعی دارد. ولی مصرف غذایی زعفران تحت عنوان «ادویه» معمولاً بر سایر موارد مصرف آن تقدم دارد.

اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، آوازه و محبوبیت اصلی زعفران عمدتاً به دلیل «عطر و طعم و رنگ» آن است؛ که هر سه مورد را می‌ توان از مصارف غذایی زعفران برشمرد.

به همین دلیل، خاصیت های پزشکی زعفران به عنوان یک گیاه ‌داروی شفابخش و سایر قابلیت های زعفران در صنایع مختلف، نسبتاً کمتر مورد توجه قرار گرفته و اغلب، زعفران به عنوان یک ادویه کامل شناخته می ‌شود؛ گران‌‌ ترین و با شکوه‌ ترین ادویه جهان!

زعفران یک ادویه کامل
انواع ادویه جات معطر

 

قدرت غذایی زعفران

این ادویه منحصر به فرد، رنگ و طعم و عطری به مواد غذایی می ‌دهد که قابل شبیه ‌سازی یا جایگزینی با هیچ ماده طبیعی و شیمیایی دیگری در جهان نیست.

زعفران مرغوب، دارای رنگ و عطر و طعم بسیار قوی است؛ به شکلی که دم کرده آن با هر ماده طبیعی غذایی دیگر (مثل: عسل، آبمیوه ‌های طبیعی، و...) مخلوط شود، همچنان عطر و طعم زعفران نسبت به آن غلبه دارد.

 

تنوع محصولات غذایی زعفرانی

باید در نظر داشت که پودر زعفران تنها به عنوان ادویه استفاده نمی ‌شود!

در واقع زعفران از معدود ادویه‌ هایی است که می ‌تواند به صورت نوشیدنی سرد و گرم نیز استفاده شود. شربت ها و دمنوش های تهیه شده از زعفران، نمونه بارزی از استفاده غیرمستقیم زعفران به این شکل هستند.

زعفران دم کرده نیز می ‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواع نوشیدنی ‌های گرم (مثل: چای، قهوه، و...) و همچنین نوشیدنی ‌های سرد صنعتی باشد؛ خصوصاً که قابلیت ترکیب با سایر محصولات طبیعی را نیز دارد.

علاوه بر این، به‌ تازگی نیز برخی از شرکت‌ ها اقدام به تهیه محصولات انواع عصاره زعفران در قالب چاشنی ‌های فرآوری شده یا افشانه ‌های تزئین کننده خوراکی از زعفران کرده ‌اند و در آینده هم می ‌توان انتظار داشت محصولات جدید دیگری از زعفران تولید شود.

ولی در هر حال بهتر است در نظر داشته باشیم که هیچ‌ کدام از محصولات صنعتی، جایگزین استفاده از رشته های سالم و خالص زعفران (با بهره مندی کامل از فواید آن) نخواهند شد.

حتماً بخوانید: پودر زعفران چیست؟

 

بهترین گونه زعفران برای مصرف غذایی

از بین گونه های مختلف گیاه زعفران، نوع زعفران زراعتی (Crocus Sativus) بهترین و بیشترین میزان عطر و طعم و رنگدهی را دارا است؛ بخصوص اگر به روش استاندارد تولید و خشک شده و در محیطی مناسب نگهداری شده باشد.

بهترین گونه غذایی زعفران
برداشت زعفران زراعتی از مزارع

 

با کیفیت ترین جزء گیاه زعفران

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می ‌دهند که سه عامل مهم کیفیت زعفران (عطر، طعم، رنگدهی) تقریباً به طور کامل در کلاله یا همان رشته های قرمز رنگ زعفران نهفته است.

با کیفیت ترین جزء گیاه زعفران
 کلاله های جدا شده از گل زعفران

 

زعفران؛ یک تیر و چند نشان

زعفران معمولاً به چندین منظور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. منجمله: صنایع غذایی، صنایع داروسازی، صنایع عطرسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، و...

بنابراین وقتی از زعفران در مواد غذایی و خوراکی استفاده می کنیم، با یک تیر چند نشان زده ایم. یعنی هم از مزایای غذایی زعفران (عطر و طعم و رنگدهی) استفاده کرده ایم؛ و هم اینکه به طور همزمان از خواص دارویی آن بهره برده ایم.

همین مقایسه ساده نشان می دهد که زعفران، هم نسبت به سایر ادویه ها، و هم نسبت به سایر گیاهان دارویی، برتری چند جانبه دارد.


برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا