زعفران شکسته یا زعفران نرمه چیست؟ (معرفی کامل + عکس)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. معرفی
  4. زعفران شکسته یا زعفران نرمه چیست؟ (معرفی کامل + عکس)

زعفران شکسته یا زعفران نرمه چیست؟ (معرفی کامل + عکس)

زعفران شکسته یا زعفران نرمه چیست؟ (معرفی کامل + عکس)
یکی از مدل های زعفران ایرانی «زعفران شکسته» یا «زعفران نرمه» نام دارد.

این زعفران، شامل رشته‌ های قرمز رنگ زعفران به صورت خرد شده است که در بازار سنتی داخل ایران عرضه می شود. ولی در استانداردهای داخلی و خارجی زعفران، جزء دسته ‌بندی زعفران قرار نمی‌ گیرد.


چنانچه تا الان عطر و طعم و رنگ زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده‌ اید، توصیه می‌ کنیم با خرید زعفران از زعفرانت، تجربه متفاوتی از دنیای با شکوه و مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.

 

کاربردهای زعفران شکسته

رشته های خرد شده زعفران به دلیل آن که زیبایی اولیه خود را از دست می دهند، به دقت جداسازی شده و با عنوان زعفران شکسته و البته با قیمتی ارزان تر در بازار به فروش می رسند.

این بخش از زعفران به دلیل تمام قرمز بودن و قیمت پایین، معمولاً در مواردی که مشخصات ظاهری و زیبایی محصول اهمیت چندانی ندارد استفاده می شوند.

به همین دلیل رشته های شکسته شده زعفران، اغلب مورد توجه واحدهای صنعتی و تولیدی (قنادی ها، رستوران ها، کارخانجات مواد غذایی، و...) قرار می گیرند.

 

فرایند تولید زعفران شکسته

زعفران شکسته از راه های مختلفی تولید می شود. ولی در اینجا به ۳ موردی که اهمیت بیشتری دارند می پردازیم.

در هنگام توزین، جا به جایی و حمل و نقل رشته های قرمز رنگ زعفران در حجم های کیلویی، با توجه به فشارها و ضربه های مکرر وارد شده بر اثر تغییر مکان، مقداری از رشته های قرمز رنگ به دلیل نداشتن رطوبت و انعطاف بالا، دچار شکستگی (خرد شدگی) می شوند.

در حین فرآیند تبدیل زعفران دسته ای و پوشال به زعفران سرگل در کارگاه های ممتاز سازی، در برخی مواقع مقداری از رشته های آن به دلیل قیچی خوردن، ریز شده و به صورت شکسته جمع می شود. این رشته های خرد شده، گاهی با زعفران سرگل نیز همراه می شوند.

همچنین گاهی اوقات برای افزایش کیفیت (برای صادرات به خارج از ایران)، رشته های خیلی شکسته شده و نرمه ها را به وسیله الک های مخصوص، از زعفران سرگل جدا می کنند.

حتماً بخوانید: چند نوع زعفران داریم؟ معرفی انواع زعفران در ایران + تفاوت ها

فرایند تولید زعفران شکسته
طول رشته های زعفران شکسته

 

زمان تولید زعفران شکسته

هر نوع از زعفران «در یک زمان بخصوصی از سال» و «در یک شرایط بخصوصی» امکان تولید را دارد. زعفران نرمه اما در چهار فصل سال تولید می شود.

 

نام های زعفران شکسته

این مدل از زعفران، با چه نام های دیگری شناخته می شود؟

·      زعفران نرمه

·      زعفران خرد شده

·      زعفران سر ترازویی

·      زعفران زیر اَلکی

·      به انگلیسی Broken Saffron

 

درجه بندی کیفیت زعفران شکسته

زعفران نرمه قائنات که اغلب از زعفران سرگل به دست می‌ آید، با توجه به شکل ظاهری رشته‌ ها (میزان شکستگی و کیفیت رشته ها) به ۳ نوع زیر تقسیم بندی می شود.

·      زعفران شکسته درجه یک

·      زعفران شکسته درجه دو

·      زعفران شکسته درجه سه

درجه بندی کیفیت زعفران شکسته
عکس زعفران شکسته


مقایسه کیفیت زعفران شکسته و زعفران سرگل

برخی افراد با مشاهده چشمی رشته های نرمه شده زعفران، اشتباهاً گمان می کنند که این زعفران دارای کیفیت بسیار پایینی است ولی در واقع به این شدت نیست.

چون زعفران شکسته، بعبارتی همان زعفران سرگل است که رشته های قرمز رنگ آن به میزان زیادی خرد شده و به دلیل این شکستگی رشته های قرمز، زیبایی خود را از دست داده و از عطر و بوی آن کاسته شده است. اما در واقع سایر خواص زعفران اولیه را نسبتاً تا حدودی در خود دارد.

 

نقاط ضعف زعفران شکسته

معایب زعفران نرمه چیست؟

از مهم ترین مشخصات زعفران نرمه، می توان به این موارد اشاره کرد:

·      احتمال خیلی زیاد در تقلب: با توجه به خصوصیات ظاهری زعفران شکسته، زمینه تقلب بسیار زیادی در آن وجود دارد. چون فرایند تولید و زعفران مادر مشخص نیست؛ رشته های خرد شده زعفران به راحتی قابل شبیه سازی هستند و همچنین این کار برای سودجویان توجیه اقتصادی بالایی دارد. از طرفی تشخیص دادن تقلب توسط مصرف کننده بسیار دشوار است.

·      عطر و بوی کم: رشته های قرمز رنگ زعفران پس از خرد شدن، عطر خود را به مقدار زیادی از دست می دهند. علاوه بر آن، گذشت زمان هم به این افت کمک می کند.

·      دسترسی دشوار: بجز بعضی از مناطق استان خراسان، کمتر فروشگاهی در نقاط مختلف ایران پیدا می شود که زعفران شکسته شده عرضه کند. بنابراین به آسانی قابل خریداری نیست. از طرفی به دلیل احتمال تقلب بالا، دسترسی به زعفران شکسته اصل و باکیفیت آسان نیست.

·      نگهداری دشوار: به دلیل اینکه زعفران خرد شده، مستعد افت عطر و بو است، نیاز است با مراقبت بیشتری و در ظروف سربسته و فلزی نگهداری شود.

نقاط ضعف زعفران شکسته
طول رشته های زعفران نرمه

 

نقاط قوت زعفران شکسته

مزایای زعفران نرمه چیست؟

از مهم ترین خصوصیات زعفران شکسته، می توان به این موارد اشاره کرد:

·      قیمت پایین: چون این نوع زعفران از رشته های شکسته شده تشکیل شده، به همان نسبت زیبایی کمتری داشته و قاعدتاً قیمت کمتری نسبت به رشته های سالم زعفران دارد.

·      کیفیت نسبی: زعفران خرد شده اغلب از زعفران سرگل استحصال می شود. به همین دلیل چنانچه اصل و باکیفیت باشد، دارای میزان قابل قبولی از عطر و طعم و رنگدهی است.

·      حمل و نقل راحت: زعفران نرمه شده، حجم بسیار کمی دارد و در حین بسته بندی و جابجایی، آسیب پذیری خاصی ندارد.

·      عدم محدودیت وزنی: امکان تهیه کردن زعفران نرمه شده در بسته بندی هایی با وزن های مختلف (حتی کمتر از یک مثقال) وجود دارد.

·      استفاده راحت: رشته های خرد شده زعفران به دلیل داشتن داشتن شکستگی از قبل، سریع تر آسیاب می شوند.

·      امکان تبدیل: زعفران شکسته، قابلیت تبدیل به پودر زعفران را دارد.

·      خواص دارویی: اگر زعفران نرمه شده اصل و باکیفیت باشد، دارای خواص نسبی زعفران مادر است.

نقاط قوت زعفران شکسته
عکس زعفران نرمه

 

روش های تعیین مرغوبیت زعفران شکسته

مشخصات اعلاء ترین زعفران نرمه چیست؟

چطور می توانیم مرغوبیت زعفران نرمه را، تا حدودی تشخیص دهیم؟

بهترین زعفران نرمه، چه ویژگی هایی دارد؟

·      نوع زعفران مادر: اگر زعفران شکسته از رشته های قرمز رنگ زعفران سرگل و نگین (به دلیل تمام قرمز بودن) استحصال شده باشد، طبیعتاً مرغوب تر است.

·      کیفیت زعفران مادر: اگر زعفران شکسته از زعفران اصل و باکیفیت تولید شده باشد، قطعاً مرغوب تر است.

·      طعم و مزه رشته ها: رشته های قرمز رنگ زعفران اصل، طعم کاملاً تلخ دارند. در نتیجه هر طعمی بجز تلخی، نشان دهنده وجود ناخالصی و تقلبی بودن زعفران است.

·      عطر و بوی رشته ها: هر چقدر عطر و بوی رشته های زعفران بیشتر و با طراوت تر باشد؛ و عطر کهنگی و تندی از آن به مشام نرسد، کیفیت بیشتری دارد.

·      رنگ رشته ها: این مهم ترین ویژگی ظاهری زعفران است که می شود با بررسی چشمی به خلوص نسبی آن واقف شد.

·      نتایج درج‌ شده در برگه آنالیز: برای تشخیص دقیق ‌تر مشخصات زعفران، می شود پس از لمس و بازدید چشمی، مقداری از آن را در آزمایشگاه‌ های تخصصی و بر اساس استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار داد.

 

توصیه ما

پیشنهاد می کنیم تا جای ممکن از خرید زعفران شکسته خودداری کنید.

خرده زعفران هایی که در بازار ارائه می شوند اگر «تقلبی» یا «مصنوعی» نباشند، معمولاً کیفیت خوبی هم ندارند. چون احتمالاً مدت زیادی را در انبار و پشت ویترین بوده اند؛ و همچنین به علت دستکاری های احتمالی (مثل: مخلوط بودن با گلرنگ، و...) کیفیت عطر و طعم و رنگدهی کمتری نسبت به رشته های سالم زعفران دارند.

بنابراین به طور کلی خرید زعفران شکسته تحت هیچ عنوانی برای مصرف ‌کنندگان عادی که شناخت زیادی درباره زعفران و بازار آن ندارند توصیه نمی ‌شود.

با این حال اگر باز هم تمایل به تهیه زعفران نرمه داشتید، بهتر است به فروشگاه ها و برندها و فروشنده های «مطمئن» و «متخصص» که دارای مجوزهای رسمی هستند، مراجعه کنید.


برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا