زعفران نگین چیست؟ (معرفی کامل + عکس نگین)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. معرفی
  4. زعفران نگین چیست؟ (معرفی کامل + عکس نگین)

زعفران نگین چیست؟ (معرفی کامل + عکس نگین)

زعفران نگین چیست؟ (معرفی کامل + عکس نگین)
یکی از مدل های زعفران ایرانی «زعفران نگین‌» نام دارد که در استاندارد ملی ایران «زعفران رشته ای بریده» نامیده می شود.

زعفران نگین، حاصل بریدن بخشی از رشته کامل زعفران تازه بوده و صرفاً شامل رشته ‌های قرمز رنگ است که به ‌صورت منظم در کنار یکدیگر چیده نمی شوند.

جالب است بدانید زعفران نگین، محبو‌ب ‌ترین نوع زعفران به‌ لحاظ صادرات محسوب شده و هر سال بیشترین زعفران تولیدی از همین نوع وارد بازار کشورهای خارجی می ‌شود.

ما محتوای کاملی در رابطه با شناخت این محصول پرافتخار خانواده طلای سرخ ارائه کردهایم. با زعفرانت همراه باشید.

 

اگر تاکنون رنگ و عطر و طعم این زعفران را امتحان نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم با خرید زعفران نگین از زعفرانت تجربه متفاوتی از دنیای باشکوه و مسحورکننده طلای سرخ داشته باشید.


 

فرایند تولید زعفران نگین

چگونه زعفران نگین خشک کنیم؟

چگونه زعفران را نگین کنیم؟

پس از برداشت گل زعفران، رشته کامل زعفران از وسط آن جدا می ‌شود. سپس در همان حالت اولیه که کاملاً تازه و مرطوب و انعطاف‌پذیر است، فقط قسمت قرمز رنگ آن بدون کوچک ‌ترین سفیدی یا زردی، با دقت قطع شده و با حداقل شکستگی (نزدیک به صفر) خشک می ‌شود.

از طرفی چون رشته‌ های قرمز رنگ زعفران نگین، پس از برش خوردن به شکل صنعتی خشک می‌شوند، بدون فرخوردگی و خمیدگی (صاف و مستقیم) در می آیند که حجیم بوده و دارای زیبایی خاصی هستند.

حتماً بخوانید: چند نوع زعفران داریم؟ معرفی انواع زعفران در ایران + تفاوت ها

فرایند تولید زعفران نگین
مراحل فراوری زعفران نگین

 

زعفران نگین اتویی چیست؟

زعفران نگین اتویی، به نوعی یک زعفران نیمه‌ صنعتی محسوب می ‌شود. چون رشته های زعفران تازه پس از جداسازی از گل و برش خوردن قسمت قرمز رنگ، به وسیله دستگاه مخصوص اتو مانندی، پرس شده و به زعفران نگین اتویی تبدیل می شوند. رشته های خشک شده این مدل زعفران، به صورت کاملاً صاف و پهن هستند و با حجم بالا جلوه بسیار زیبایی هم دارند.

 

زمان تولید زعفران نگین

هر مدل از زعفران در یک زمان بخصوصی از سال و در یک شرایط بخصوصی، امکان تولید را دارد. زعفران نگین، فقط در فصل پاییز (زمان برداشت گل زعفران) تولید می شود.

 

بخش های زعفران نگین

نگین زعفران، رشته بریده ‌شده زعفران کامل است که شامل بخش‌ های زیر است:

o     رشته ‌هایی با رنگ قرمز (حداقل ۹۹.۹٪)

o     رشته‌ هایی با رنگ نارنجی و زرد و سفید (حضور ناخواسته حداکثر ۰.۱٪)

بخش های زعفران نگین
نمایش محدوده نگین روی رشته کامل زعفران


نام های زعفران نگین

این زعفران با چه نام های دیگری شناخته می شود؟

·      زعفران نگینی

·      زعفران سوپر نگین

·      زعفران رشته ای بریده

·      به انگلیسی Negin Saffron و Super Negin Saffron

 

علت نامگذاری زعفران نگین

گل زعفران دارای رشته ‌ای کامل به رنگ‌ های قرمز و زرد و سفید است که بلافاصله پس از خارج کردن آن از درون گل، سرِ قرمز رنگ آن را قطع می‌ کنند. این قسمت که بالاترین و پر‌ رنگ ‌ترین و عیار‌دار ترین بخش رشته زعفران است، نگین آن هم محسوب می ‌شود که بیشترین زیبایی را دارد. نام «نگین» نیز به همین علت بر این نوع زعفران گذاشته شده است.

 

علت نامگذاری زعفران رشته ای بریده

نام دیگر این زعفران «رشته‌ ای بریده» نیز می ‌باشد. زیرا این زعفران از ابتدا به ‌صورت یک رشته کامل بوده که از گل زعفران جدا شده، خشک ‌شده و سپس سر آن بریده شده است. بنابراین نام «زعفران رشته ‌ای بریده» نیز برای این نوع زعفران کاربرد دارد.

علت نامگذاری زعفران نگین
خارج کردن رشته قرمز از داخل گل

 

انواع زعفران نگین

این زعفران از لحاظ شکل ظاهری رشته­ ها، به سه دسته تقسیم می ­شود و با سه نام متفاوت در بازار معروف است. این زعفران، تقریباً در تمام موارد برای صادرات به خارج از ایران استفاده می ‌شود.

o     زعفران سوپر نگین صادراتی اتویی (پرسی، تاپ، دبل)

o     زعفران سوپر نگین صادراتی

o     زعفران نگین معمولی

 

نقاط ضعف زعفران نگین

معایب زعفران نگین چیست؟

از مهم ترین مشخصات زعفران نگین می توان به این موارد اشاره کرد:

·      کم بودن عطر و بوی رشته ها: به طور کلی یکی از ویژگی های زعفران تولید شده در خراسان رضوی، کمتر بودن عطر و بوی رشته ها است که دلایل خاص خودش را دارد. از طرفی بیشترین حجم تولید زعفران نگین مربوط به خراسان رضوی (تربت حیدریه، کاشمر، تایباد، تربت جام، نیشابور، سبزوار، و...) است. همچنین با توجه به اینکه معمولاً رشته های زعفران نگین به صورت صنعتی خشک و با دستگاه پرس می شوند، در طی این فرآیند هم باز مقدار زیادی از عطر و بوی رشته ها از بین می رود. بنابراین اغلب زعفران های نگین موجود در بازار یا هیچگونه عطر و بویی ندارند و یا عطر و بوی کمی دارند.

·      قیمت بالا: زعفران نگین به دليل زمان ‌بَر و هزینه ‌بَر بودن فرآیند تبديل و تخصصی بودن فرایند خشک کردن، هر ساله ميزان کمتری توليد می‌ شود. از طرفی دلایلی مثل شیوه خشک کردن صنعتی، احتمال کم تقلب، زیبایی رشته ها، خلوص بالا و ارتباط با بازارهای جهانی بر روی بالا بودن قیمت ذاتی آن تأثیر می گذارند. به همین دلیل اغلب برای هدیه، سوغات و صادرات به سایر کشورها مورد توجه است و خریداران خارج از ایران تمایل بیشتری برای آن نشان می ‌دهند و این نوع زعفران در بازارهای بین ‌المللی از اقبال بیشتری برخوردار است.

·      کمبود در بازار: به دلیل اینکه تولید زعفران نگین، فقط یک بار در سال (در فصل برداشت زعفران) اتفاق می ‌افتد و چون به طور کلی قیمت تمام‌ شده بالایی هم دارد، فروش آن در داخل ایران به اندازه سایر زعفران ‌ها رایج نبوده و تنها مشتریان خاصی به سراغ این نوع زعفران می ‌آیند. در نتیجه کشاورزان تمایل کمتری نسبت به تولید زعفران نگین دارند و برای تولید انبوه، زعفران دسته و زعفران پوشال و زعفران سرگل نسبتاً بیشتر مورد توجه آن ‌هاست.

·      سخت بودن خرید در سراسر کشور: بجز در استان خراسان، کمتر فروشگاهی در سراسر کشور پیدا می شود که این مدل زعفران را داشته باشد.

·      عدم امکان تبدیل: به طور کلی در هیچ زمانی از سال، امکان تبدیل زعفران نگین به سایر زعفران ها وجود ندارد.

نقاط ضعف زعفران نگین
عکس زعفران نگین

 

نقاط قوت زعفران نگین

مزایای زعفران نگین چیست؟

از مهم ترین خصوصیات زعفران نگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      بلند بودن طول رشته‌ ها: به دلیل فرایند تولید یک مرحله ای، معمولاً هیچگونه شکستگی و نرمه ای در آن وجود ندارد. یعنی طول رشته های زعفران نگین نسبت به طول رشته های سایر زعفران ها بلندتر است و خمیدگی ندارد.

·      صاف بودن رشته ها: به دلیل فرایند تولید یک مرحله ای و خشک کردن صنعتی، معمولاً هیچگونه خمیدگی و فرخوردگی در آن وجود ندارد. یعنی طول رشته های زعفران نگین نسبت به طول رشته های سایر زعفران ها صاف تر و مستقیم تر است.

·      پهن بودن عرض رشته ها: به دلیل اینکه زعفران نگین در فرایندی یک مرحله ای تولید می شود و به روش صنعتی خشک شده و با دستگاه پرس می شود، قطر رشته های آن بیشتر از سایر زعفران ها بوده و رشته‌های آن کاملاً درشت، ضخیم، پهن و با ظاهری بسیار شکیل و زیبا است.

·      زیاد بودن حجم رشته ‌ها: به دلیل اینکه زعفران نگین به روش صنعتی خشک می شود، چگالی رشته های آن نسبت به سایر زعفران ها کمتر است. یا بعبارتی حجم رشته های آن بیشتر بوده و پف کرده و زیباتر است.

·      کاملاً قرمز بودن رشته ها: رنگ رشته های زعفران نگین، تماماً قرمز است و بیشترین میزان رنگدهی را دارد. ضمناً به دلیل خشک شدن صنعتی و استحصال از رشته کامل زعفران تازه، رنگ رشته های قرمز آن، معمولاً روشن و شفاف است. ولی با این حال ممکن است گاهی اوقات به صورت کاملاً ناخواسته حداکثر ۰.۱٪ رشته هایی با رنگ زرد و نارنجی و سفید هم به چشم بخورد.

·      ساییده شدن آسان: چون رشته های زعفران نگین، رطوبت را خیلی به خودشان جذب نمی کنند و از طرفی سریع هم خشک می شوند، باعث می شود که رشته های آن با سرعت و به راحتی آسیاب شوند.

·      سورت بودن: به دلیل فرایند تولید یک مرحله ای و استحصال از رشته کامل زعفران تازه، در بین رشته های زعفران، هیچگونه ناخالصی فیزیکی (گلبرگ، پرز قالی، نخ، و...) وجود ندارد و رشته های قرمز رنگ آن کاملاً خالص و یکدست و تمیز است.

·      سخت بودن تقلب: امکان تقلب و افزودن ناخالصی در زعفران نگین، بسیار کمتر از سایر انواع زعفران است. اما چون در بسیاری از موارد، خریداران تفاوت زعفران نگین با سایر زعفران ها را نمی‌ دانند، به همین دلیل از این جهت بیشتر در بازار مورد سوء استفاده قرار می ‌گیرند.

·      خوش فروش بودن: زعفران نگین به دلیل اینکه احتمال تقلب در آن کم است و توجیه اقتصادی دارد و یک محصول صادراتی محسوب می شود، فروش آسانی در حجم های کیلویی در بازار دارد. بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری (توسط افراد خبره) باشد.

·      حمل و نقل آسان: رشته های زعفران نگین به دلیل حجم بالایی که دارند، آسیب پذیری نسبتاً کمتری دارند. اما با این وجود باز هم بهتر است بسته بندی مستحکمی داشته باشند و در حین حمل و نقل نیاز به مراقبت ویژه دارند.

·      کیفیت بالا در حین استفاده: زعفران نگین در حین استفاده (تماس با مایعات) کیفیت زیادی را پس می دهد که این میزان حتی از سخت گیرانه ترین استانداردهای جهانی هم با اختلاف، بیشتر است.
قدرت رنگدهی بسیار بالا در حین استفاده (۲۲۰+ واحد)
قدرت عطر و بوی بسیار بالا در حین استفاده (۲۰+ واحد)
قدرت طعم و مزه بسیار بالا در حین استفاده (۸۵+ واحد)

·      نگهداری آسان: چون رشته های قرمز رنگ زعفران نگین، استعداد کمی در جذب رطوبت محیط دارند، نیاز به ظروف خاص و مراقبت ویژه ندارد. ولی با این حال باز هم بهتر است در داخل ظروف مستحکم و سربسته غیر پلاستیکی نگهداری شود.

·      دارای خواص دارویی: چون رشته های زعفران نگین تماماً قرمز رنگ هستند، بیشترین میزان خواص دارویی و درمانی را در خودشان دارند. البته ممکن است خشک شدن به روش صنعتی و پرس کردن رشته ها باعث شود تا حدودی از خواص آن کاسته شود.

·      عدم محدودیت وزنی: امکان عرضه زعفران نگین در بسته بندی هایی با وزن های کم (نیم گرم، یک گرم، دو گرم، سه گرم، و...) وجود دارد. بنابراین هر خریداری متناسب با میزان مصرف و بودجه ای که دارد می تواند وزن مورد نظر خودش را انتخاب کند.

نقاط قوت زعفران نگین
عکس زعفران سوپر نگین

 

روش های تعیین مرغوبیت زعفران نگین

بهترین زعفران نگین، چه ویژگی هایی دارد؟

چطور می توانیم مرغوبیت زعفران نگین را تا حدودی تشخیص دهیم؟

مشخصات درجه یک ترین زعفران نگین چیست؟

·      حضور درصد مجاز رشته های غیر قرمز: تمام رشته‌ های زعفران نگین، قرمز و زیباست. اما ممکن است به‌ ندرت رشته ‌های کوچک زرد یا سفید رنگ هم در بین آن ‌ها دیده شود.

·      سالم بودن رشته ها: هر چقدر رشته ها سالم تر باشد و رشته های شکسته و نرمه کمتری داشته باشد، آن زعفران نگین مرغوب تر است و قیمت بیشتری دارد.

·      لطیف بودن رشته ها: هر چقدر که رشته ها لطیف باشند و بعبارتی خیلی زبر و زمخت نباشند، آن زعفران نگین مرغوب تر است.

·      عدم وجود مواد افزودنی: رشته های زعفران نگین به هیچ عنوان نباید چرب باشند و طعم آن ها هم باید حتماً تلخ باشد.

·      خوش رنگ بودن رشته ها: هر چقدر رنگ قرمز رشته ها، تازه تر و شاداب تر باشد و به سمت روشنی میل کند، آن زعفران نگین مرغوب تر است.

·      دارای رشته هایی با عطر و بوی خوش: رشته ها بدون بو نباشد. رشته ها بویی غیر از بوی زعفران نداشته باشد. رشته ها بوی کهنگی و کپک نداشته باشد. هر چقدر که بوی عمیق تازگی رشته ها راحت تر و سریع تر استشمام شود، نشانه مرغوبیت زعفران نگین است.

·      رطوبت مجاز: هر چقدر که رشته های زعفران نگین، دارای رطوبت معقول تری باشند و بیشتر از حد استاندارد نباشند، مرغوب تر است.

·      نتایج درج‌ شده در برگه آنالیز آزمایشگاه: برای تشخیص دقیق ‌تر کیفیت زعفران رشته ای بایستی پس از تأیید چشمی، عطر و طعم و رنگ و... آن را در آزمایشگاه ‌های تخصصی و بر اساس استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار داد.


برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا