زعفران چیست؟ (معرفی کلاله زعفران + عکس زعفران)

ارسال رایگان زعفران به سراسر ایران
  1. زعفرانت
  2. بلاگ
  3. معرفی
  4. زعفران چیست؟ (معرفی کلاله زعفران + عکس زعفران)

زعفران چیست؟ (معرفی کلاله زعفران + عکس زعفران)

زعفران چیست؟ (معرفی کلاله زعفران + عکس زعفران)
زعفران (Zaferan)، ارزشمند‌ترین رُستنی و گران‌قیمت‌ترین محصول کشاورزی جهان است و به همین دلیل، همواره صفت «طلای سرخ» را به آن داده‌اند.

آنچه در بازار و در بین عموم مردم ایران و جهان، تحت عنوان زعفران (به انگلیسی: Saffron) شناخته و نامیده می‌ شود، کلاله زعفران یا قلم زعفران یا رشته سه شاخه‌ ای (همان زعفران سرگل معروف) است که در میان گل قرار دارد.

این رشته‌ها دارای رنگ قرمز، عطر و بوی قوی و شگفت‌انگیز و طعمی تلخ است که به‌عنوان ادویه‌ای معطر با خواص دارویی، در بسیاری از غذاها و خوراکی‌ها استفاده می‌شود.

در مورد زعفران، تحقیق زیادی صورت گرفته و مطالب بسیاری وجود دارد که در ادامه مقاله به معرفی آن پرداخته‌ ایم. چنانچه مایل به آشنایی با همه جزئیات درباره زعفران هستید، با زعفرانت همراه باشید.

حتماً بخوانید: چند نوع زعفران داریم؟ معرفی انواع زعفران در ایران + تفاوت ها


ضمناً اگر تاکنون رنگ و عطر و طعم زعفران اصل و درجه یک را امتحان نکرده‌ اید، توصیه می‌ کنیم با خرید زعفران از زعفرانت تجربه متفاوتی از دنیای با شکوه و مسحور کننده طلای سرخ داشته باشید.

 

نحوه تولید زعفران (کلاله زعفران)

زعفران از ۲ بخش زیر زمینی (پیاز) و رو زمینی (گل) تشکیل شده است.

کلاله زعفران با رنگ قرمز که مورد نظر ما است، یک جزء کوچک از گل محسوب می‌ شود و مهم ترین اندام گیاه است.

هر سال در فصل پاییز پس از اینکه گل زعفرا از مزارع برداشت شد، کلاله زعفران (سه رشته قرمز رنگ) از وسط گل خارج شده؛ سپس خشک و فرآوری شده و در نهایت هم بسته ‌بندی و روانه بازار می‌ شود تا مورد استفاده عموم مصرف ‌کنندگان قرار بگيرد.

البته سایر بخش های زغفران (مانند: گلبرگ، پرچم، و...) هم مصارف عمومی و خاص دارند و دور ریز محسوب نمی‌ شوند. اما هیچ کدام از آن‌ ها به اندازه رشته‌ های قرمز رنگ (کلاله زعفران)، ارزشمند و شناخته‌ شده و پرکاربرد نیستند.

حتماً بخوانید: گیاه زعفران چیست؟


مهمترین گونه زعفران

محصولی که در بازار ایران و جهان به‌نام «زعفران، Saffron، الزعفران» نامیده و معامله می‌‌شود، در واقع گیاهی معطر و دارویی است که از گونه زعفران زراعتی (Crocus Sativus) حاصل شده.

جالب است بدانید که از بین تمام گونه‌های مختلف زعفرون، این تنها گونه‌ای است که با هدف تجاری (خوراکی، درمانی، و...) کشت می‌شود.

حتماً بخوانید: گل زعفران چیست؟

مهمترین گونه زعفران

خارج کردن کلاله زعفران از میان گل


موارد استفاده قلم زعفران

در پاسخ به اینکه آیا زعفران ادویه است؟ یا یک چاشنی است؟ یا یک گیاهدارو محسوب می‌شود؟ یا یکی از انواع خشکبار محسوب می‌ شود؟ می‌ توانیم بگوییم همگی صحیح هستند!

چون در واقع زعفران چند منظوره محسوب می‌ شود و کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان مثال؛ هم می‌ تواند به‌صورت دمنوش مصرف شود؛ هم می‌ تواند به‌ عنوان دارو مصرف شود و به کنترل و درمان برخی از بیماری‌ ها و یا پیشگیری از آن کمک کند.

ولی آوازه و محبوبیت رعفران، عمدتاً به دلیل رنگ و عطر و طعمی است که به غذا می‌دهد. چیزی که قابل شبیه‌سازی یا جایگزینی با هیچ ماده طبیعی و شیمیایی دیگری در جهان نیست.

از همین رو قلم زعفران (رشته های قرمز رنگ)، در کنار سایر کاربردهای فراوانی که دارد به‌ عنوان یک ادویه کامل «هم» شناخته می‌ شود؛ گران‌‌ ترین و با شکوه‌ ترین ادویه جهان.

حتماً بخوانید: پودر زعفران چیست؟

موارد مصرف زعفران
عکس زعفران


برای خرید زعفران «اصل» و «باکیفیت» کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

به‌راحتی این صفحه را به دوستان خودتان معرفی کنید!
مطالب بعدی را از دست ندهید!
تمام مطالب زعفرانت، در واقع یک سری مشاوره‌های رایگان هستند که از تحقیقات و تجربیات ده‌ها زعفران‌کار، زعفران‌فروش و زعفران‌پژوه برگرفته شده؛ برای شما که می‌خواهید درباره زعفران بیشتر بدانید. بنابراین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن جدیدترین مطالب زعفرانت هستید، ما این کار را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با عضویت در خبرنامه زعفرانت، همیشه شما را در جریان تازه‌ترین مطالبی که منتشر می‌کنیم، قرار می‌دهیم. در اینصورت هیچ مطلبی را از دست نخواهید داد.
نظر خودتان را درباره این مطلب بنویسید
captcha
=

دسته‌بندی‌های‌ موضوعی بلاگ برای دسترسی سریع‌تر


برگشت به بالا